Una mica més per saber del Xató de Sitges

 

                                     

La paraula Xató prové del verb aixetonar que significa posar una aixeta i això és el que es feia a les botes de vi per poder-lo degustar després de mesos de conservació, tot un ritual per als vilatans de l'època.

A l’Arxiu de Sitges es troba la primera al·lusió a una xatonada popular i aquesta es va produir el 13 de febrer de 1896 i va congregar il·lustres sitgetans com Santiago Rusiñol, Miquel Utrillo.

I aquí paso la recepta...

    INGREDIENTS:  

  • 1 escarola gran
  • 100 g bacallà dessalat i sense espines
  • 100 g de tonyina en oli d’oliva
  • 12 anxoves
  • 150 d’olives arbequines
  • 2 tomàquets vermells d’amanida  

    

    Per la salsa

  •  nyores seques
  • 2 dents d’all pelats
  • 100 g d’ametlles torrades
  • 60 g d’avellanes torrades
  • 2 anxoves
  • 3 tomàquets vermells madurs
  • sal
  • 1,5 dl D’oli d’oliva 4 cullerades de vinagre
  • 2 llesques de pa torrat

    

    COM PREPARA-HO

a.      Es renta bé l’escarola, es trosseja i es posa en un bol

b.      Afegir al bol les anxoves dessalades, el bacallà dessalat i esmicolat i la tonyina també esmicolada

c.       Afegir olives i barrejar


 Per la salsa

a.   S’afegeixen tots els ingredients anomenats (les nyores i els tomàquets prèviament escaldats i sense pell) i es piquen lligant-ho tot amb l’oli

b.   S’afegeix la salsa al bol i es remou bé perquè tot s’impregni de la salsa


Us Atreviu a fer-la

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

TROBADA DE NAVEGABLES