Una mica més per saber del Xató de Sitges
La paraula Xató prové del verb aixetonar que significa posar una aixeta i això és el que es feia a les botes de vi per poder-lo degustar després de mesos de conservació, tot un ritual per als vilatans de l'època.
A l’Arxiu de Sitges es troba la primera al·lusió a
una xatonada popular i aquesta es va produir el 13 de febrer de 1896 i va
congregar il·lustres sitgetans com Santiago Rusiñol, Miquel Utrillo.
I aquí paso la recepta...
INGREDIENTS:
- 1 escarola
gran
- 100 g bacallà
dessalat i sense espines
- 100 g de
tonyina en oli d’oliva
- 12 anxoves
- 150 d’olives
arbequines
- 2 tomàquets
vermells d’amanida
Per la salsa
- nyores
seques
- 2 dents
d’all pelats
- 100 g d’ametlles
torrades
- 60 g d’avellanes
torrades
- 2 anxoves
- 3 tomàquets
vermells madurs
- sal
- 1,5 dl D’oli
d’oliva 4 cullerades de vinagre
- 2 llesques de pa torrat
COM
PREPARA-HO
a.
Es renta bé l’escarola, es trosseja i es posa en un
bol
b. Afegir al bol les anxoves dessalades, el bacallà dessalat i esmicolat i la
tonyina també esmicolada
c. Afegir olives i barrejar
Per la salsa
a. S’afegeixen tots els ingredients anomenats (les nyores i els tomàquets
prèviament escaldats i sense pell) i es piquen lligant-ho tot amb l’oli
b. S’afegeix la salsa al bol i es remou bé perquè tot s’impregni de la salsa
Us Atreviu a fer-la

L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina